Κώστας Μίχος: Ό,τι έχετε δει μέχρι τώρα είναι μόνο η αρχή

3

Ο Κώστας Μίχος είναι εικαστικός καλλιτέχνης, με κύρια μέσα έκφρασης τη ζωγραφική και τη γλυπτική. Παράλληλα, μελετάει με πάθος αρχειακό αρθρογραφικό υλικό.

Αποτέλεσμα αυτής του της ενασχόλησης, είναι δύο βιβλία, που κυκλοφορούν από τις Εκδόσεις Νίκας. Το «Tit Bits» και «Η καλλιέργεια μιας συνείδησης» προέκυψαν έπειτα από πολύχρονη και ενδελεχή έρευνα και βγάζουν στο φως θησαυρούς, κρυµµένους για χρόνια στις σελίδες ελληνικών εφηµερίδων από τα µέσα του 19ου αιώνα έως και τις αρχές του 20ού.

Μίλησε στο ewoman και την Ιουστίνα Φιλιππίδου για όλα όσα τον προσδιορίζουν και αποτελούν κινητήρια δύναμη γι’ αυτόν.

 

Πείτε μας λίγα λόγια για σας.

Θα αυτοπροσδιοριζόμουν σαν εικαστικός, με έντονα τα στοιχεία της παρατήρησης και της έρευνας. Από εκεί και πέρα τυχαίνει να είμαι αστυνομικός, μία ιδιότητα που προϋποθέτει να είναι κάποιος παρατηρητικός και φιλέρευνος. Παρ' όλα αυτά, οι δικές μου αναζητήσεις ξέφυγαν απ' τα στεγανά του επαγγέλματός μου και άγγιξαν άλλα αντικείμενα.

Αντιλαμβάνομαι πως είστε άτομο με ευαισθησίες! Τι σας λυπεί περισσότερο στην σημερινή κοινωνία; Και τι σας χαροποιεί ιδιαίτερα;

Αυτό που με θλίβει περισσότερο στη σημερινή κοινωνία είναι η ακαλαισθησία των πόλεων. Δυστυχώς αυτή η έλλειψη αισθητικής επεκτείνεται και στις προσωπικότητες των ανθρώπων. Από την άλλη, με χαροποιεί ιδιαίτερα όταν βλέπω παιδιά, που προέρχονται από χαμηλές κοινωνικές τάξεις, να προοδεύουν σε βαθμό αξιοσημείωτο, πραγματοποιώντας επιτεύγματα.

Ποιο είδος λογοτεχνίας αγαπάτε περισσότερο και ποιο βιβλίο είναι το αγαπημένο σας;

Δεν έχω κάποιο συγκεκριμένο είδος λογοτεχνίας που αγαπώ περισσότερο. Οτιδήποτε είναι καλά γραμμένο, σύμφωνα με τα δικά μου κριτήρια, με συναρπάζει. Οι τίτλοι βιβλίων που θα ξεχώριζα είναι εκατοντάδες, αλλά αν μου ζητάτε να πω σε κάποιον να διαβάσει κάτι οπωσδήποτε, νομίζω ότι το βιβλίο Sapiens του Yuval Noah Harari σήμερα είναι το ενδεικτικότερο. Κυρίως διότι θα παρασύρει τον αναγνώστη να μελετήσει περισσότερο.

Θεωρείτε ότι κάθε βιβλίο, πρέπει να μας προσφέρει έναν διαφορετικό τρόπο σκέψης από τον δικό μας;

Ζούμε σε μια εποχή που «οι μισοί άνθρωποι γράφουν βιβλία και οι άλλοι μισοί δεν τα διαβάζουν». Σε κάποιον με οξυμένη αντίληψη, ένα χαμηλού επιπέδου βιβλίο δεν έχει να προσφέρει απολύτως τίποτα, το αντίθετο μάλιστα θα του στερήσει πολύτιμο χρόνο. Εκ προοιμίου, ένα βιβλίο προσφέρει κάποια διαφορετικά πράγματα από αυτά που έχουμε στο μυαλό μας, γιατί είναι γραμμένο από έναν άλλον άνθρωπο. Από εκεί και πέρα σημασία έχει ποιος γράφει και τι. Αν στο τέλος ο αναγνώστης έχει την κρίση να θεωρήσει ότι ωφελήθηκε από αυτό που διάβασε, υπάρχει ένα κέρδος. 

Ειλικρινά, μεγάλο ενδιαφέρον έχει για εμάς να μάθουμε πώς αισθάνεστε όταν γράφετε.

 Αισθάνομαι ένα πάθος που με υποχρεώνει να κάτσω σε μια καρέκλα και να γράψω. Μόνο το πάθος μπορεί να με βάλει σε μια τέτοια δύσκολη διαδικασία.

Πώς εμπνευστήκατε το έργο σας και τι σας πυροδότησε για τη συγγραφή του;

Τα δύο βιβλία μου που μέχρι τώρα έχουν εκδοθεί, είναι αποτέλεσμα προσωπικής έρευνας. Τα έγραψα γιατί έκρινα ότι η ενασχόλησή μου με αυτό το ερευνητικό αντικείμενο θα με έκανε καλύτερο. Δεν είχα στόχο να επικοινωνήσω με το αναγνωστικό κοινό, αυτό είναι κάτι που δεν με ενδιαφέρει ούτε μπορεί να με παρωθήσει σε ένα τέτοιο εγχείρημα. Η ιδέα της έκδοσης ενός βιβλίου με το συγκεκριμένο περιεχόμενο προέκυψε κατόπιν, διότι έκρινα ότι αφενός η ανάγνωση αυτών των μελετών θα είχε κάτι να προσφέρει σε ορισμένους ανθρώπους και αφετέρου θα προέκυπτε μια ούτως ή άλλως περισσότερο ασφαλής αρχειοθέτηση αυτού του υλικού.

EW1

Θα θέλαμε πολύ να μας πείτε, τα μηνύματα που προσπαθείτε να περάσετε μέσα από το συγκεκριμένο έργο σας

Ερευνάτε τας γραφάς.

Ποιος ήταν ο πρώτος που διάβασε το έργο σας και ποιες ήταν οι αντιδράσεις του;

Ο εκδότης μου κ. Ν. Νίκας, ο οποίος χωρίς καμία επιφύλαξη με ενθάρρυνε για την έκδοσή του.

Έπαιξε κάποιος ρόλο κατά τη διάρκεια της συγγραφής του έργου σας κι αν ναι ποιος ήταν αυτός;

Θεωρητικά όχι. Πρακτικά, όμως, υπήρξαν κάποιοι άνθρωποι στον στενό κοινωνικό μου κύκλο που με στερήθηκαν, διότι ένα τέτοιο εγχείρημα προϋποθέτει την απομόνωσή μου. Χαίρομαι που είχα την κατανόησή τους και τους ζητώ συγγνώμη για την απουσία μου, όμως νομίζω ότι η ποιότητα του αποτελέσματος ήδη θα τους ικανοποιεί.

Η εικονογράφηση του εξωφύλλου είναι έξοχη! Πιστεύετε ότι συμβάλλει στην ανάδειξη του βιβλίου σας;

H εικονογράφηση του εξωφύλλου στο πρώτο μου βιβλίο που έχει τίτλο "tit-bits" είναι ένας δικός μου πίνακας ζωγραφικής που απεικονίζει μια σκηνή "σύλληψης". Το θέμα παραπέμπει συμβολικά στη σύλληψη της ιδέας που είχα για τη συγγραφή αυτού του βιβλίου. Στο δεύτερο βιβλίο, που μόλις πριν λίγο καιρό εκδόθηκε, το εξώφυλλο είναι ένας πίνακας ζωγραφικής του ζωγράφου Χρόνη Μπότσογλου, στο εργαστήρι του οποίου είχα την τύχη να μαθητεύσω για τρία περίπου χρόνια. Τα σκίτσα που είναι αραδιασμένα στις διάφορες σελίδες των βιβλίων αυτών είναι καμωμένα απ' το χέρι μου. Η αισθητική ενός βιβλίου έχει να κάνει με την ελκυστικότητά του στο αναγνωστικό κοινό. Στόχος της εικονογράφησης των βιβλίων μου ήταν να διευκολύνω την ανάγνωση του περιεχομένου τους. Δεν είμαι από αυτούς που κρίνουν τα βιβλία από τα εξώφυλλά τους και πιστεύω πως έχουν δίκιο οι Εγγλέζοι όταν λένε "Do not judge a book by its cover". Στη σύγχρονη εποχή, όμως, που το αναγνωστικό κοινό συρρικνώνεται, μιας και οι άνθρωποι, χαμένοι μέσα στα social media, μαθαίνουν να επεξεργάζονται περισσότερο εικόνες παρά κείμενα, ένα βιβλίο εκτός του περιεχομένου του πρέπει να προσφέρει και κάποια αισθητική ευχαρίστηση.

EW2

Το συγκεκριμένο βιβλίο εκδόθηκε από τις Εκδόσεις ΝΙΚΑΣ. Μείνατε ικανοποιημένος; Κι αν ναι για ποιους λόγους;

Είμαι πολύ ικανοποιημένος από τη συνεργασία μου με τον συγκεκριμένο εκδοτικό οίκο. Έχει όλα τα χαρακτηριστικά μιας εταιρίας που ενθαρρύνει την πρόοδο. Λίγα λόγια, πολλή δουλειά, πολύ πάθος και μεγάλη εμπιστοσύνη στους συνεργάτες. 

Να περιμένουμε να σας δούμε σε νέες συγγραφικές δραστηριότητες τον προσεχή χρόνο;

Φυσικά. Ό,τι έχετε δει μέχρι τώρα είναι μόνο η αρχή. 

 

Σας ευχαριστούμε θερμά για την ουσιαστική και εποικοδομητική συζήτηση.